Materi Ke-16 Agama HIndu Dan Budhi Pekerti Kelas XII

 Basarah

BASARAH adalah suatu upacara persembahyangan yang dilakukan oleh umat Hindu Kaharingan. Yang mana Basarah artinya menyerahkan segalanya kepada Sang Pencipta Ranying Hatalla agar didalam kita menjalani kehidupan  di dunia (lewu injam tingang) selalu disertai dan diberkati oleh Ranying Hatalla.
Didalam kegiatan persembahyangan Basarah ini intinya adalah menyerahkan persembahyangan Basarah suci Sangku Tambak Raja beserta segala isinya kepada Ranying Hatalla melalu persembahyangan Basarah, kemudian kita memohon  kepada Ranying Hatalla agar dapat memberikan sinar suci kekuatan-Nya bagi kehidupan manusia agar menjalani kehidupan ini selalu mendapatkan bimbingan  menuju kejalan yang benar dan selalu mendapatkan berkat dan anugrah dari-Nya.


TALATAH  BASARAH
1. Sangku
2. Behas
3. Dandang Tingang
4. Sipa [Giling Pinang]
5. Ruku [Rukun Tarahan]
6. Bulau Pungkal Raja [Duit Singah Hambaran /Sangku
7. Behas Hambaruan ije kabungkus
8. Undus Tanak huang kasa
9. Tampung Tawar huang galas hayak atun danum,inyampur umba minyak  harum.
10. Parapen, atun barah apui.
11. Garu,Manyan,Dupa.
12. Benang Lapik Sangku
13.Tanteluh manuk manta ije kabawak
14. Kambang sukup macam

SUSUNAN BASARAH
1. Manggaru Manyan Sangku Tambak Raja
2. Do,a Tamparan Basarah
3. Kandayu Manyarah Sangku Tambak Raja
4. Mambaca pampeteh Ranying Hatalla Langit huang Buku Panaturan.
5. Kandayu Mantang Kayu Erang
6. Mandehen pampeteh Ranying Hatalla Langit
7. Kandayu Parawei
8. Do,a Kahapus Basarah
9. Mambuwur Hambaruan,mamantis undus,manampung tawar, tuntang muhus  tanteluh manuk akan hapa manyaki mamalas,tau kia impahinje huang tampung tawar.

MANGGARU  SANGKU  TAMBAK  RAJA
Nggaru manyangku panatau Sangku Tambak Raja, ije bahalap basuang behas manyangen tingang, bahalap ingarambang hapan giling pinang,hambalat rukun tarahan, basingah bulau pungkal Raja, rabia tisik tambun, neras hapan bulau hambaruan ije bungkus bungkusan timpung, hayak maluhing Dandang Tingang ije kadandang, mangat hai pahalingei, datuh pahalingai, inyarah ekei hajamban auh basarah ekei, akan Ranying Hatalla Langit, parapah baratuyang hawun, hapan ekei balaku asi belum,palakuan awat maharing, umba bitim Raja ije hai kuasam belum, mangat kare kahandak ekei uras tau manjadi tumun gawim, ije jadi manjadian sahapus Pantai Danum Kalunen tuh hemben huran, huang aram tuntang kuasam ekei balaku, Sahey.

DO,A  TAMPARAN  BASARAH
Ikei mangaku tuntang percaya.
- Ranying Hatalla Langit Katamparan
- Langit Katambuan
- Petak Tapajakan
- Nyalung Kapanduan
- Kalata Padadukan

-          Hayak i-nanjuriku bahing ganan tandakku balua bulau pantar tatah, nantekei santin karunyangku, bahanjung rabia sandurin guntum
-          Bahi-bahing panganak andau, bambahingan panyandai bulan,ganan tandakku malan balua parung hai malabehu benteng bahanjung siru datuh barantau ruange
-          Eleh kilat basangkelang dawen pinang sarayung lewu, liu basampale bumbung katilambung nyahu, nyandar sala lalangae lawin tambum pamalangkan pantar, nipas liwus tampajahe ihing sanggaran burung dahiang
-          Ganan tandakku, palus malan nyalumbu ambun tilap telu puluh, nanjung mampan enun lime balas hatalamping, eleh tapuk panjungan manjung, murik panjungan manjung, halawu Tasik Ambun Baragantung Langit
-          Ganan tandakku palus murik pamahimping langit, nanjak pamaramban hawun, are batang danum nanjung inangkalau dia batandak panjang, ganan tandakku palus tapuk Tasik Malambung Bulau, harende Laut Bapatah Hintan, eleh Babalang lenda-lendang Balai Bulau Napatah Hintan, Balai Hintan Napatah Bulau Sali padadusan Ranying Hatalla Langit Tuhan Tambing Kabunteran Bulan Raja Tuntung Matan Andau
-          Ganan Tandakku palus nyelem Balai Bulau Napatah Hintan, Balai Hintan Napatah Bulau, hayak kangkarungut bahing Ganan Tandakku malawu rawei.
-          Iyoh Tingang Tatu Ranying Hatalla Langit, nduan hembekan katun ikei tingang Esum Pantai Danum Kalunen ambun andau / alem etuh, jadi tingang kampeleng renteng, tambun hapampungan lingkat mijen Balai / Parung hai malabehu bentenge Bagantung lewu............tuh.
-          Mangat bitim nyantah bulau rantuan tanduk, nangkilik ikei Tingang esum Pantai danum Kalunen,hayak narui akan ikei kayun penyang karuhei tatau, sandik paturung sangkalemu raja, mangat ikei tau jatha tuntung batuah, hatalla jawan balambit.
-          Akam kea mujan akan ikei panyalembang untek,panarang atei, parentas rawei, paharus jalan, parajang tutur, mangat ikei tau akan tanggeran lewu mandereh danum, tangkilik rundung hapamantai tambun, belum tatau sanang, ureh ngalawan.
-          Narui akan ikei sangka tatamba,tangkalasan bara kare peres baratus gangguran arae,sampar baribu sasabutan bitie, mangejau ikei bara kasingen lewu mandereh danum, kahirin rundung hapamantai tambun.
-          Mujan mijen panatau Sangku tambak Raja, ije ngarambang hapan giling pinang hambalat rukun tarahan, hayak basingah bulau pungkal raja, rabia tasik tambun.
-          Mujan nyelem behas bungkusan timpung, mangat hariten halawu benteng, barintih nduan upun tundui, habuen kilau kahang duhung, barintih baun pinggan sambung.
-          Dia panjang riwut rawei-ku tingang tatu, basa bitim ije uras handung hakatawan ampin karangkan lingun ikei tingang esum Pantai Danum Kalunen, bitim puna Raja  kuasa mahunjun bara kare Raja awang beken, kuasam jatun bara tikas kuasa.
-          Palus nggatang nangkaruan tambange Ganan Tandakku balua Balai Bulau Napatah Hintan, bahanjung Balai Hintan Napatah Bulau, gandang halalian buli palus masuh pamahimping langit, ngasuhan pamaramban hewun, eleh tapuk Tasik Ambun Baragantung Langit,Laut Enun Baratuyang Hawun.
-          Dia batandak panjang Ganan Tandak-ku malungkah Tasik Ambun Baragantung Langit, eleh tapuk Panjungan Manjung, palus masuh pantang tuyang ambun tilap telu puluh kajang Pantai Danum Kalunen Eleh babalang lenda-lendang Balai/parung hai malabehu benteng palus nyelem Balai/Parung hai malabehu benteng nanturung kapanatau Sangku Tambak Raja ijbagantung bentuk labehun parung, Hayak mujan penyang karuhei tatau panengan Ranying Hatalla Langit mijen Sangku Tambak Raja
-          Buli tinai Ganan Tandak-ku nyelem Bulau Pantar Tatah, nyuruk Rabia Sandurin Guntum, buli kilau junjun helu, mulang patuk panambalun tambun hayak umba penyang karuhei tatau, umur panjang,
-          Kuruk hambaruan  ikei buli, kuruk hambaruan ikei buli, kuruk hambaruan ikei buli,.........Sahiy.

DO’A  KAHAPUS  BASARAH
-          Nanjuri-ku tinai Bahing Ganan Tandak-ku balua-bulau pantar tatah nantikei Santin karunyangku bahanjung rabia sandurin guntum, palus mating Nangkaruan tambange, halawu bentuk labehun parung, nyanda-nyandar Kapanatau sangku tambak raja, palus nyaluh asep garu bulan jadi Lasang Liu Bulau Daren Tanggui, akan lasang Ganan Tandak-ku antang manamuei.
-          Hayak nasaran tambang Ganan Tandak-ku lompat Lasang Liu Bulau Daren Tanggui palus nggatanng riarae gantu-gantung balua Balai/Parung hai malabehu bentenge, nunjung taribange, kilau anak burung tingang, mangkat Pangasiring ruwan bawin antang langit.
-          Eleh kilat basangkelang dawen pinang sarayung lewu, liu basampale nyarak bumbung katilambung nyahu, nyandar sala lalangae lawin tambun pamalangkan pantar, nipas liwus tampajahe ihing sanggaran burung dahiang.
-          Ganan Tandak-ku mahalau pukung pahewan antang, malangkawet ruang labehun jatha, are batanjung luwuk nanjung inangkalau, kutuh pain bukit panjang puruk batu ambu mapan malangkawet, uras dia batandak panjang, eleh babalang lenda-lendang Balai Karamat Raja ain Raja Tunggal Sangumang.
-          Jadi tukep nanturung, dani nyahendeng Ganan Tandak-ku palus tingang tende lunuk, ninggang Balai Karamat Raja hayak nyelem Balai Karamat Raja, andau-andau kea uluh tinggang tatu-ku Raja Tunggal Sangumang melai kilau melai Bulan palin langit, ruwan maleleng tehun lauk ranying manjuhan.
-          Palus panti-panting bahing Ganan Tandak-ku malawu rawei nduan hambekan katun ikei tingang esum jadi are tingang bakampeleng rentenge mijen bentuk labehun Balai / Parung, bagantung lewu............, nantuajar lingu nalatai, malalus pumpung basarah.
-          Balaku bitim tingang tatu akan ikei tingang esum kare kayun penyang karuhei tatau, tuah rajeki, umur panjang, batu sapaunggut belum, narui kea kare tangkalasan kasingen lewu mandareh danum, kahirin rundung hapamantai tambun.
-          Mangat ikei tingang esum tau belum jatha tuntung batuah, haring Hatalla jawan balambit, tau akan tangeran lewu mandereh danum, tangkilik rundung hapamantai tambun, belum tatau mayambung, ureh ngalawan.
-          Eleh kumin tingang dia lunuk ngarangka, hirum tambun isen baras ngalimbang Raja Tunggal Sangumang palus hajalukan kare kayun karuhei, kayu angkat, kayu kilat, kayu Gatang, kayu Manang, kayu Naing, kayu Namang, kayu Juju, kayu Juah, kajunjung Bulau Sangkalemu, Kanaruhung Bulau Sangkalemu.
-          Tambang jari Ganan Tandak-ku kare kayun karuhei bara Raja Tunggal Sangumang, hayak nasaran tambang gelang bulau nyelem Lasang Liu Bulau Daren Tanggui, palus tingang nulak lunuk gandang halalian buli nunjung taribangae mahalau pukung pahewan antang, malangkawet ruang labehun Jatha sambil batambang salumpuk antang, kuruk bara kuruk kilau nambawa manuk darung tingang, kuriu bara kuriu, tingkah nangkiau riwut burung buli.
-          Dia batandak panjang Ganan Tandak-ku are eka uras nanjung inangkalau, eleh babalang lenda-lendang Balai / Parung hai malambehu bentenge hayak tingang tende lunuk nyelem Balai / Parung palus nanturung kapanatau sangku tambak raja ije bagantung bentuk labehun parung hayak mujan kare kayun karuhei, bulau hambaruan mijen behas hambaruan mangat hariten halawu benteng, barintih nduan tundue.
-          Tutuk jadi Ganan Tandak-ku halalian tinai Lasang Liu Bualau Daren Tanggui, buli asep garu bulan kilau junjun helu, Ganan Tandak-ku palus buli nyelem bulau pantar tatah, nyuruk rabia sandurin guntum, buli kilau junjun helu, mulang patuk panambalun tambun, kuruk hambaruan ikei buli, kuruk hambaruan ikei buli, kuruk hambaruan ikei buli,.... Sahiy.


KANDAYU MANYARAH SANGKU TAMBAK RAJA

1.   Sangku tambak hai pahalendang
Basuang behas manyangen tingang
Rukun tarahan giling pinang
Inihang luhing dandang tingang.

2.     Sangku tambak hai baguna
Inyarah bentuk Balai paseban raja
Taharep ulun bakas tabela
Manumun peteh Ranying Hatalla

3. Sangku jetuh basuang behas
Pambelum inyarah dia bara tikas
Umba Hatala ilaku ka-abas
Hambaruan salamat bereng barigas

4. Hetuh itah uras manyaksi
Ranying Hatalla te puna ati biti
Bereng daha tuntang isi
Bakas tabela hatue bawi

5. Hetuh itah manyarah sangku
Panungkup utus Raja Bunu
Tutuh Kameluh Balimut Batu
Peteh hajamban ije Raja uju

6. Hatalla nangkilik Jatha nanggera
Narui peteh sangga tatamba
Nyalupu sangku je tambak raja
Akan Kaharingan sahapus dunia

7. Sangku inyarah manumun peteh
Uka itah tau uras menteng ureh
Aluh utus ije kue-kueh
Bereng barigas kahaban keleh
8. Itah manyarah dia malayan
Umba Hatalla ije katamparan
Uka manenga Nyalung Kaharingan
Ingkes intu behas Hambaruan

9. Sangku inyarah je intu baun
Sangku impunduk intu hunjun
Narai ilaku inenga dinun
Tuah rajeki je uras atun

10. Sangku inyarah puna bagulung
Behas imintih bangkusan timpung
Panyalumpuk entang penyang hatampung
Sama belum tatau manyambung

11. Sangku inyarah kalutuh helu
Imapui manyan sangku inggaru
Lampang ewau je mangat tutu
Mukei kuasan je Raja Uju

12. Hetuh itah je sama mite
Intu bentuk je biti are
Behas i-mintih hariten pire
Jetuh panenga te tutu tege

13. Hetuh itah je uras mingat
Pasin Hatalla batang salamat
Auh narai bewei kahimat
Gawi menjadi hanyak imberkat

14. Pasin Hatalla jadi inarang
Cuba irima tuntang ingumang
Bara tamparae sapanja-panjang
Bakandung behas manyangen tingang

15. Hetuh itah uras katawan
Bentuk ungkup utus babuhan
Lunas helu tege kalampangan
Janji Hatalla tantahian huran

16. Itah kaharingan laku imberkat
Raying Hatalla atun nampaingat
Keleh utus mamparahan kabulat
Belum batuah bereng salamat.

17. Hajamban jetuh bulau mandurut
Tatean riwut bahing karungut
Peteh hajamban Nyai Inai Mangut
Parit balanga je runjan riwut.

18. Balanga bulau je rujan riwut
Turus panatau ain Inai Mangut
Nusang pahayak ambun hadurut
Eweh katawae tatau basewut.
19. Sarah sangku tikas tuh bewei
Basarah penyang itah hinje simpei
Mamparahan ampin kabulat atei
Kaharingan belumpenyang karuhei.

20. Sangku inyarah umba Hatalla
Kahimat itah bakas tabela
Tuah rajaki utus babala
Umur panjang belum baguna.

21. Hetuh itah basarah bulat
Hinje atei tiruk pampakat
Manintu Hatalla eka kahimat
Bereng baringas itah salamat.





KANDAYU MANTANG KAYU ERANG
1. Atei itah harajur mangenang
Maniruk auh te sapanja-panjang
Auh lunas jalam malempang
Panamuei Randung Banama Tingang

2. Banama mamuat paramun gawi
Ije mahin dia ati balihi
Tarantang garu due puluh ije biti
Puat Banama te sapanjadi.

3. Banama tanggar te dia tiling
Itah samandiai uras mahining
Palus inulak auh bataling
Raja ngaragan je Balai Mihing.

4. Tulak Banama kitar gantau
Naharep mantan je andau tumbu
Panamuei Banama gulung paharu
Umba kakare taluh ije inggau
5. Auh kandayu sasar basikap
Banama mahalau ambun tantilap
Panjungan manjung inuju ancap
Lawang haselan Kalawet batatap.

6. Manjung i-urik dia narusan
Tende balaku sawang kaharingan
Tihang Banama murik jalayan
Namuei danum Tatau nyahukan.

7. Tamuei Banama paham bagulung
Dia nyarita je luwuk tanjung
Banama Tingang palus parantung
Tende lewu bukit ambun bagantung

8. Banama Tingang je palus tende
Mantir mantang je Rahan Dare
Putir santang ewen hanyahe
Raja Kameluh bawi hatue.

9. Mantir mansanan ampin jalanae
Untung rajaki inenga akae
Lilis lamiang hapan manduae
Bakam batu eka nyarangae.

10. Gawin mantir te uras jadi
Limbah balaku ewen nanjuri
Lumpat Banama i-engkak tali
Banama haguet dia bahali.

11. Tamuei Banama dia bambilit
Nanturung tumbang je lawang langit
Raja tantilap je utus rihit
Asun Bulan manjijit huit.

12. Lawang langit haluan Banama
Jamban Sangiang Mantir balua
Bukit Masuluh Bintap Tatawa
Tende Lewu Bukit Tambak Raja.

13. Ampin tamuei Banama Bagulung
Tende nyambau je rahan Timpung
Uluh are rata hapumpung
Ungkup babuhan laut Mangantung.

14. Handue raja mendeng nanjuri
Rahan Timpung umba nyai siti
Umur panjang tuah rajaki
Banama batulak Rahui ngamburi.

15. Banama namuei je hararahan
Murik tumbang je kasabahan
Burung metu macam bakuyam
Lauk bilis Ranying Manjuhan.

16. Panamuei Banama dia panjang
Murik Pantai Danum Sangiang
Raja tatau je labih sanang
Mina bulau telu karung kajang.

17.  Tende Banama hete nanjulu
Raja Mantir mendeng balaku
Umba Raja je Burung Baru
Takar gantang inenga telu.

18.  Banama namuei hai pahalendang
Mantir mandulang untung aseng panjang
Murik Pantai Danum Sangiang
Sembang tumbang ulang Hagandang.
19.  Labehu eka Tambun Baputi
Talagan tuah talagan rajaki
Akan gagenep uluh ije ati
Bakas tabela hatue bawi.

20. Tamuei nyandar Randung Banama
Mamuat Balai Lambang Palangka
Eleh kakanderang jadi hakaja
Umba panatau je Tingang Rangga.

21. Mantir mendeng palus hagatang
Mahining auh kanderang tingang
Harandue Raja mambuka lumpang
Sarangan bulau untung aseng panjang

22. Banama miar je jala-jalan
Murik Batang Danum Jalayan
Pahalendang Lewu te palus gitan
Bagare kaleka je Batu Nindan.

23. Banama sembang kaleka lewu
Bua are sukup macam baribu
Gagenep batang masak manuru
Teras Sawang salanja sanselu.

24. Mantir marentah tarantang garu
Lumpat maname je huma ungku
Sapala namuei uras ilaku
Behas jite ije paham perlu.

25. Bihis-bihisa tarantang garu
Mimbit tintue sama baramu
Babaran garing karungan metu
Manuk bawui je lakang buku.

26. Bagantung banama tende batahan
Manunggu masak bari panginan
Teras Sawang Entang pakanan
Ganan Luyang bawin balian.

27. Raja mantir haguet manyampan
Bahata tambak tuntang panginan
Pahayak balai Sarin Kambungan
Akan likut kaleka Batu Nindan.

28. Raja dumah puat sadia
Uluh lewu due uras umba
Babaran Garing imuat kea
Apar Dulang landai parada.

29. Lasang dumah hai pahalendang
Mantir mampandui Salumpuk Entang
Intu talagan Untung aseng Panjang
Rajaki tuah belum tatau sanang.
30. Mantir dumah mendeng nanjuri
Lewun tamparan uluh tuh ati
Raja Kameluh je Putir Nyai
Raja Uju Kanaruhan Basakati.

31. Limban Raja mendeng mujan
Salumpuk mandui Nyalung Kaharingan
Teras Sawang laluh ngaragan
Jamban injijit i-halalian.

32. Banama batulak ampi jadi
Batu Nindan jadi i-lihi
Hayak auh paham karami
Tapuk Tasik Ngantung Santagi.

33. Panamuei Banama dia kejau
Mahalau Tasik Rampang Mantan Andau
Are eka ije i-halau
Sembang Banama huang ije pulau.

34. Hining itah je bara bahut
Kinjap uluh tau manyewut
Banama namuei dia maliut
Jete bagare pulau Karungut.

35. Murik Danum Barirai parantung
Mahalau Lewu Bukit Batengkung
Buntut Nusa Bukit Lambayung
Tarusan kumpang tame bagulung.

36. Banama tapuk Danum Jalayan
Batang Danum menteng bajaman
Bukit Sua tintun tujuan
Tende Banama tekap Malayan.

37. Hangkalime Mantir nanjuri magun
Umba Raja Rawing Tempun Telun
Tuntang Kameluh Tempun Tiawun
Taluh inggau uras atun dinun.

38. Jadi nanjuri haguet Banama
Rawing Tempun Telun mahin umba
Murik nalatai kare lewun Raja
Tarusan paruru Barantai i- huru kea.

39. Tapuk Batang Danum Sangkalila
Danum tatau je baranuha
Tengan awi Ranying Hatalla
Tende Lewu Bukit Kasinta Raja.

40. Sembang Bukit Sinta Kasambuyan
Mantir lumpat je Rahan Runjan
Panamuei Jalanae uras insanan
Sangomang lentar rata katawan.
41. Bukit Sinta jadi i-nggawi
Banama inulak mujan kea jadi
Murik Tarusan Nyalung Nantiri
Manyundau Tamparan je itah ati.

42. Tamuei Banama kejau ingguang
Tapuk tasik Riak Mihing Sambang
Nyamah manelak Baner Sangkuang
Simpei Karuhei Kaleka huang.

43. Murik Danum Simpei karuhei
Danum hasahep penyang karuhei
Lasang Timpung nyahaman Bewei
Hapan Mantir Nangkaje rawei.

44. Dumah Mantir nyampan jalanae
Supun Untung Lamiang induae
Entang Tingang tintun tujuae
Bakam Batu eka nyarangae.

45. Banama haguet murik laju
Eleh tapuk Tasik Sangkalemu
Pahalendang Banama bahalap tutu
Raja ngaragae je ewen telu.

46. Haluan Banama Sangomang bahut
Le manelak je Rasau Kaput
Hayak Tarusan Ambun Hadurut
Tatau nyahukan tasik basewut.

47. Ampin Banama jalanae rangkah
Banama Tapuk Tasik Manuah
Sangomang haluan je-japan tatah
Lampanh ije kabawak Kandarah.

48. Pantar Nyalung Bukit Batu jadi gitan
 Raja telu uras jadi katawan
Nuntung garu mamapui Manyan
Murik Batang Danum Bapantis Runjan

49. Mahalau Bukit ije are tutu
Hakayun Penyang je Sangkalemu
Uju Bukit ije batantu
Banama tende huang laut lewu.

50. Bukit uju je baratingang
Banama tende huang laut batang
Mantir balua jamban ingancang
Manarui jalanae Banama Tingang.

51. Janjulanan Banama namuei
Ije-inggau uras tege bewei
Bungai langit Raja Manyamei
Tende Bukit Tampung Karuhei.
52. Bara hete Banama batulak
Limbah dinun kare kahandak
Umba bapae raja hakutak
Indue inyundau tamparae sulak.

53. Banama tulak tame tarusan
Tapuk Batang Danum Letai Rujan
Panamuei hindai tau Malayan
Tende Banama nyambau Rahan

54. Rahan Kameluh Nyai Inai Mangut
Nyai mahaga je Runjan Riwut
Eweh sundau tatau basewut
Sandik Karuhei penyang sambalut.

55. Batulak tinai Banama manuju
Tarusan Bulau je Sangkalemu
Panamuei Banama te paham laju
Tapuk Tasik Mandalan Raja Telu.

56. Bukit Linda Bulan eka tende
Mantir lumpat je Rahan Dare
Raja Kameluh je uras tege
Uluh Danum Karimoi kampeleng hete.

57. Rata Mantir pandulang untung
Banama palus haguet bagulung
Bulau namburak tarusan nanturung
Tapuk tasik Gandang Ngarambang Duhung.

58. Banama dimpah dia bambilit
Nanturung Danum Mantining Langit
Gadung Gasa Balai Masigit
Upun Garing je Tungket Langit.

59. Panamuei Banama je jala-jalan
Murik Tarusan Garing Babasung Rujan
Palus tapuk Tasik Handaran
Hayak tende intu ije rahan.

60. Tulak Banama tinai jala-jalan
Limbah jadi maja ije rahan
Tame tinai ije tarusan
Palus tapuk Tasik Kaharingan.
61. Raja Telu, Tunggal Sangomang
Palus nanturung ije pahalendang
Batang Garing tau nganderang
Mangku Amat Sangen Nyai Jaya Sangiang

62. Uras jadi taluh ilaku
Batulak tinai ewen Raja Telu
Limbah manyundau je tingang tatu
Murik Batang Danum Marakunju.

63. Panamuei Banama je paham Panjang
Manyarahan Pantai Danum Sangiang
Mandulang Bulau Untung Aseng Panjang
Tapuk Tasik Jaleang Tingang.

64. Banama namuei jala-jalan kejau
Supun untung are inyundau
Benang Entang Kandarah Bulau
Tapuk Tasik je Pawah Bulau

65. Panamuei Banama je Panju-panjung
Telu Haramaung Pandulang untung
Mangat itah Tatau Manyambung
Palus tapuk Tasik Malambung.

66. Dimpah Tasik Malambung Bulau
Gitan pahalendang tuh ije pulau
Jamparan Banama dia mahalau
Tende palakuan kare panatau.

67. Haguet Banama tinai parantung
Tamuei Raja Telu paham Bagulung
Nyandar Batang Lunuk Bagantung
Tapuk Danum Nyalung Batengkung.

68. Raja Telu je Hakanduang
Banama Narusan je Salat Sawang
Danum Mendeng jete ingguang
Tende Bukit Bulau Kangantung Gandang.

69. Kangantung Gandang Sembang jadi
Raja Telu palus batatap biti
Mingat Kajayae sapire ije ati
Ewen Telu uras mandai.

70. Mendeng Raja Tunggal Sangomang
Lumpat Lewu Bukit Kangantung Gandang
Pakaian sukup je batun penyang
Duhung Hintan je intu kahang.

71. Pakaian uras i-hapan jadi
Raja Telu Haguet mandai
Tisin Bulau je Sinta Mani
Ie Mahapan aran Raja Putar Tiki.

72. Mangkepan Tisin je Sinta Mani
Kayu Erang Palus indai
Tamparan Samandiai te uras ati
Uka kare gawi uras tau manjadi.

73. Mendeng hayak je Raja Telu
Uras manalih je upun kayu
Erang Tingang Gambalang Nyahu
Tuntang Kayu Pampang Saribu.
74. Ampin Raja Tunggal Sangomang
Sembang Upun je Kayu Erang
Hete Raja mendeng manimang
Tempun gawi belum tatau sanang.

75. Timang Kayu Erang te sukup jadi
Janjin Hatalla i-ilalus i-awi
Pa-intih Hatalla ije mandai
Tikas Sangomang tuh ije biti.

76. Tungking Langit palus mandai
Kayu Erang katamparae ati
Batang Erang te puna sakti
Edae bungking te sapanjadi

77. Hete Sangomang mijen bajanda
Duhung inyitak hapa mambuka
Bungking ranggang te gite huma
Kameluh Bulau je Bawin Jatha.

78. Kamelun Bulan je Bawin Jatha
Kameluh anak Ranying Hatalla
Supun untung i-laku Raja
Nyalung Kaharingan induae kea.

79. Talagan Tuah lapekung rajaki
Uras imekat tuntang injawi
Kahimat mangat tau manjadi
Samandiai kahandak je kurik hai.

80. Taluh handiai te uras dinun
AmpinRaja Telu te handak muhun
Utus bibit tilap manurun
Tukep Sembang je baner upun.

81. Uras muhun jadi je Raja Telu
Bara Kayu Gambalang nyahu
Pusaka baguna je uras dinu
Kaharingan Belum Penyang Sangkalemu.

82. Raja Telu je hakanduang
Limbah mandai hapantar pinang
Manyundau Raja je Angking Penyang
Tuntang Kameluh Putir Selung Tamanang.

83. Raja Angking Penyang Eka Balaku
Sapire bewei taluh ije tau
Supun Untung Bulau Sangkalemu
Kare tangkalasan je bunu hantu.

84. Kangantung Gandang te sukup gawi
Raja Mantir mendeng nanjuri
Hakaliling lewu sapire ije ati
Raja-Kameluh pire-pire biti.
85. Kangantung Gandang sukup gawi
i-lalus awi Raja telu biti
Mampandui Salumpuk Sapire ati
Mangat Batuah belum marajaki.

86. Tulak Banama bara lewu bukit
Jarat i-engkak palatar injijit
Supun untung uras i-imbit
Danum Mendeng Ngatimbung Langit.

87. Panamuei Banama dia kejau
Tapuk danum banyahu bulau
Hetuh are taluh inyundau
Kayun Penyang karuhei tatau.

88. Ayun Balai Sarin Kambungan
Mangat tau uras katawan
Panamuei Banama Murik Jalayan
Mimbit Salumpuk Entang bakawan.

89. Labehu handalem riam hatuntung
Banama tapuk Sarigadung Untung
Tende manjala je lauk untung
Itah Kumae tatau manyambung

90. Haguet Banama murik haratean
Ungkup Sawang sapire ije gitan
Raja Telu namuei kabajuran
Bukit Tunjung eka tujuan.

91. Bukit Tunjung Sembang jadi
Tende ungkup Sawang tempun gawi
Uluh are panggil barami
Banama bajarat imeteng tali.

92. Hetuh Banama ba-ungkar puat
Lakang Buku impalumpat
Indang Salangking Apang Salamat
Bagawi karas atei bahimat.

93. Rata umbet gawi-gawian
Masak uras bari panginan
Panggil are biti bakuyan
Rata ewen nyurung –ngantihan.

94. Limbah ngantihan hapantar pinang
Sama ngantung tulang batekang
Raja Telu je hakanduang
Ewen mimbul je Batang Sawang.

95. Ewen mempendeng je batang Sawang
Bawi Sandah je nangkasiang
Kayun karuhei akan karambang
Sirat bulat je hakalingkang.

96. Sadia jadi gawin karambang
Telu raja te mendeng Mangkang
Batang Sawang palus inimang
Tempun gawin je tatau sanang.

97. Gawi uras jadi sadia
Upun Sawang jadi inata
Nyalung kaharingan i-nanjuri kea
Panengan awi Ranying Hatalla.

98. Limbah jite panggil bakarak
Buli ekae tintun kahandak
Kilau ampin ampah bakarak
Banama Tingang handak batulak.

99. Banama masuh Danum Banyahu
Manyururui ampin jala je helu,
Supun untung are i-laku
Inanjuri kareh amun Sembang lewu.

100. Pambuli Banama paham bagulung
Tapuk Tumbang Panjungan Manjung
Palus masuh tinai je parantung
Tilap ambun lepah i-nanjung.

101. Panamuei randah Banama buli
Sembang eka uluh tempun gawi
Palatar i-uluh injarat tali
Tatambat hila lawin kamburi.

102. Banama Tingang je jadi dumah
Mimbit untung rajaki tuah
Karuhei tatau penyang Panyampah
Tampalawei andau je durut sawah.

103. Andau sawah tarang balawa
Kare gawi tinai nampara
Rangkan panginan uras impalua
Bara Balai Lambang Palangka

104. Matan andau jadi gantung
Raja nanjuri je supun untung
Kayu Karuhei penyang hatampung
Bara ngambu Tasik Malambung.

105. Panginan jadi uras sadia
Piring saling uras impalua
Bangkusan timpung uras i-riksa
Bungkar puat Randung Banama.

106. Bungkar puat Banama Tingang
Behas tambak labien gantang
Bulau singah manyurung timbang
Depen Uei hanjuju gawang.
107. Raja Telu ewen Hakanduang
Mameteng manas nelun lamiang
Jamban Karuhei je untung Panjang
Panyalembang untek tuntang panarang.

108. Buwur hambaruan rata jadi
I-hantuk i-malas hayak inyaki
Hampatung tuah tuntang rajaki
Sahapus hakekat je niat gawi.

109. Palempang jalan tikas tuh helu
Hajamban riwut bahing kandayu
Insanan awi je Raja Uju
Akan panungkupje Raja Bunu.

110. Kalutuh auh jalan malempang
Nyarita tamuei Banama Tingang
Ngaragan Raja Tungal Sangomang
Nanturung Batang Kayu Erang Tingang.

111. Mangat itah rata katawan
Tamuei Banama murik jalayan
Jalanae balaku Nyalung Kaharingan
Kayun Penyang Karuhei Pasihan.

112. Uras sukup taluh indinu
Awi Raja te ewen telu
Lepah i-nanjuri amun Sembang lewu
Kayun panatau je Sangkalemu.

113. Auh malempang kalutuh bewei
Kahanjak huang narui parawei
Kakare auh keleh i-nyimpei
I-haga i-rima je huang atei.

114. Jalan malempang je tende helu
Tende kea riwut Kandayu
Mahapa Kandayu rawei balemu
Basarah akan Hatalla Nagambu.




KANDAYU  PARAWEI

1. Nyahu hai paham bataling
Marawei utus uluh kaliling
Kilau pahiu suling garinding
Nasa kaharingan je Balai Mihing.
2. Kilat Panjang nyahu batengkung
Nyahu marawei utus bagulung
Tegah i-uap je gadung untung
Dimpah rahusan Tasik Malambung.

3. Batengkung hiau je nyahu hai
Marawei utus dia suali
Murik Tarusan Nyalung nantiri
Manyupa tamparae tuh itah ati.

4. Metuh kaput je dia gitan
Hatalla manyewut auh katamparan
Hamauh manyewut Intan Kaharingan
Kaput hapisah palus sabahan.

5. Langit Petak jadi balawa
Ulun Kalunen jadi inampa
Taluh handiai saraba injapa
Kalute sulak gawin Hatlla.

6. Peteh mandehen Ranying Hatalla
Umba kalunen ije i-nampa
Nyuang petak nguntep dunia
Ela manggawi taluh je papa.

7. Nyahu hai ayun hakumbang
Hanyak kilat je paham panjang
Bara Bukit Kangantung Gandang
Balua tahanjungan je kayu Erang.

8. Nyahu hai kilat balawa
Auh peteh Ranying Hatalla
Kaharingan tetep dehen i-haga
Nyamah petak langit i-naheta.

9. Auh Nyahu kilat batantu
Manyururui tamparan taluh je helu
Inyaksi indehen awi Raja Uju
Kaharingan marawei dia balemu.

10. Nyahu hai kilat hajanjala
Jamban peteh Ranying Hatalla
Mamparendeng itah je ela laya
Kaharingan jite jalan balawa.

11. Kilat panjang nyahu hakumbang
Balua Bukit Nganderang Tingang
Raja Uju ewen hakandung
Kaharingan nyarurui je ela layang.

12. Ujan labat kilat hanyahu
Kaharingan jalan tanduhan helu
Peteh Hatalla dia Balemu
Marawei utus je Raja Bunu.
13. Kilat Panjang Nyahu ngaruntung
Riwut marawei penyang Hatampung
Sama mananggar je gadung untung
Uka itah tataun manyambung.

14. Kalute kapaham auh parawei
Balaku Penyang je hinje simpei
Inyimpei dehen je huang atei
Murik Tarusan Balawang karuhei.

15. Auh palempang baguna tutu
Akan utus je Raja Bunu
Tutuh Kameluh Balimut Batu
Peteh muhun je bara ngambu.

16. Auh parawei tikas tuh helu
Hajamban riwut Rawei Kandayu
Manyarurui peteh Hatalla ngambu
Pajanjuri Pasebab Hulu Banyahu.

17. Ampin pasin Ranying Hatalla
Akan itah sahapus dunia
Balai Kaharingan tege inampa
Jamban manyimpei peteh Hatalla.
KANDAYU  MAMBUWUR BEHAS  HAMBARUAN

1. Ujan-ujan aseng panjang
Sambalut simpei bambang penyang
Mandehen bulau untung panjang
Mamburak rabia nyaman tunyang.

2. Nasaki dahan manuk darung tingang
Batambang untung aseng panjang
Bereng barigas belum tatau sanang
Batarung pulu lampang hagatang.

3. Mamantis Nyalung Kaharingan
Akan entang tingang mangawan
Utus Raja Bunu te huran
Manyelem behas hambaruan.

4. Nanjuri-ku Bangkang haselan tingang
Batu Junjun karepurun entang
Malisen bara peres panganduang
Sama rata ba-umur panjang.

5. Kuruk bulau hambaruan
Sambalut Nyalung Kaharingan
Balasang Kandayu iye nyawanan
Tumun peteh tingang tatau huran.


6. Sama Kanuah anak jatha lampang
Manasa pandung je balau panjang
Hajamban kandayu je kayu Erang
Nanjakku bukit uju-hanya hejenjang.

7. Nutuh bulau pungkal raja
Hajamban peteh Ranying Hatalla
Bawi Hatue bakas tabela
Kurik hai dia imbeda.

    
PENJELASAN  ALAT  BASARAH

1. SANGKU.
Sangku, biasanya digunakan pada upacara keagamaan, lebih-lebih pada upacara Basarah. Dalam bahasa Sangiang disebut dengan nama  Sangku Tambak Raja  Saparanggun dalam Kangatil Bawak Lamiang, dengan istilah atau nama tersebut, berarti Sangku telah dilengkapi dengan alat-alat upacara Basarah.
Dalam upacara Basarah, Sangku Tambak Raja ditempatkan di atas meja kecil Sangku di letakkn di atas kain yang bersih, yang berwarna-warni, selain warna hitam.
Sangku Tambak Raja merupakan perwujudan dari seluruh kemahakuasaan Ranying Hatalla Langit sebagai simbolis penyatuan bathin umat yang melaksanakan Basarah kehadapan Ranying Hatalla Langit, oleh karena Sangku Tambak Raja selalu ditempatkan di tengah-tengah tempat Basarah.

2. BERAS.
Dalam bahasa Sangiang, Behas (beras) disebut dengan nama   Behas Manyangen  Tingang  pemakaian bahasa berdasarkan methologi Agama Hindu Kaharingan bahwa pada masa penciptaan alam semesta, Ranying Hatalla Langi menciptakan beras untuk menjaga kelangsungan kehidupan Raja Bunu yang menjadi asal mula umat manusia di dunia ini dan kelangsungan hubungan dengan Ranying Hatalla Langit. Dan mithologi tersebut umat Hindu Kaharingan yang merupakan keturunan Raja Bunu menyakini bahwa di dalam beras itu terkandung kekuasaan Ranying Hatalla Langit sehingga dapat menjadi sarana yang menghubungkan manusia dengan Ranying Hatalla Langit. Hal ini terbukti bahwa penggunaannya dalam ayat suci Manawur yang berbunyi  Balang Bitim Jadi Isi, Hampuli Balitam Jadi Daha, Dia Balang Bitim Injamku akan Duhung Luang Rawei Pantai Danum Kalunen, Isen Hampuli Balitam Bunu Bamban Panyaruhan Tisui Luwuk Kampungan Bunu, yang atyinya : Behas Manyangen Tingang adalah bukan saja sebagai kelangsungan hidup manusia, ia juga sebagai perantara antar manusia dengan Yang Maha Kuasa Ranying Hatalla Langit serta sebagai perantara pula antara manusia dengan para leluhur.

3. BULU EKOR TINGANG
Dalam bahasa Sangiang, Bulu Ekor Tingang disebut  DANDANG TINGANG yang menurut methologi Agama Hindu Kaharingan, bahwa Burung Tingang adalah salah satu yang merupakan penciptaan Ranying Hatalla Langit melalui perubahan wujud Luhing Pantung Tingang yang terlepas dan kejadian dengan keberadaan Nyalung Kaharingan Belum (air suci kehidupan) pada saat Raja Bunu menerimanya, Ranying Hatalla Langit yang kemudian berubah wujud menjadi seekor Burung Tingang yang disebut dalam bahasa Sangiang, Tingang Rangga Bapantung Nyahu, yang menempati sebuag pohon beringin besar yang disebut pula dalam bahasa Sangiang  Lunuk Jayang Tingang, Baringen Sempeng Tulang Tambarirang.
Mithologi tersebut terjadi di Lewu Batu Nindan Tarung, Rundung Kereng Liang Bantilung Nyaring yaitu suatu tempat di alam atas atau di tasik Rampang Matan Andau. Oleh karena itu didalam berbagai upacara selalu digunakan dari upacara yang paling kecil samapai kepada tingkat upacara yang besar. Didalam pelaksanaan Upacara Basarah, Burung Tingang tersebut dilambangkan dengan Dandang Tingang. Selain hal sebagaimana kami kemukan diatas tentang Dandang Tingang, juga memiliki khas tersendiri yaitu berupa warna hitam yang memisahkan warna putih menjadi dua bagian yaitu : Warna putih diatas, warna hitam di tengah dan bagian bawah berwarna putih pula. Cirri khas ini tidak terdapat pada bulu burung lainnya. Dilihat dari Filsafat keagamaan Hindu Kaharingan sendiri warna Dandang Tingang tersebut mengandun arti simbolis yaitu :
a. Warna Putih dibagian atas, berarti alam kekuasaan Ranying Hatalla Langit (Tuhan Yang Maha Kuasa). Ia Yang Maha Suci.
b. Warna Hitam ditengah, berarti alam kehidupan manusia di dunia ini yang penuh dengan pertentangan antara kebenaran dengan ketidak benaran.
c.  Warna Putih dibagian bawah berarti kesucian yang di dapat / dicapai melalui usaha individu melawan ketidak benaran yang pada saatnya, bila dihubungkan dengan upacara keagamaan yaitu sampai kepada upacara Tiwah (rukun kematian terakhir).

4. SIPA (GILING PINANG) DAN RUKUN (TARAHAN)
Sipa, yang disebut dalam bahasa Sangiang Giling Pinng, yang terdiri dari daun sirih, kapur, buah pinang dan tembakau, cara membuatnya yaitu daun sirih diolesi dengan kapur sirih, kemudian di lipat membundar sehingga membentuk kerucut sebesar ibu jari tangan
Kemudian di isi dengan belahan buah pinang dan tembakau.
Ruku yang disebut dalam bahasa asing Rukun Tarahan yaitu rokok yang terbuat dari daun nipah yang disebut rokok pusuk dan ini dapat diganti dengan rokok biasa.
Penggunaan kedua saranan ini dilatar belakangi oleh mithologi dalam Agama Hindu Kaharingan yang menyebutkan pada saat penciptaan alam semesta, ia melambangkan kekuatan dan kekuasaan Ranying Hatalla Langit yang Maha Sempurna untuk pertama kali dalam penciptaannya yaitu Manyamei Tunggal Garing Jajahunan Laut, Sahawung Tangkuran Hariran dengan Kameluh Putak Bulau Janjulen Karangan Limut Batu Kamasan Tambun, yang berubah wujudnya atas kehendak Ranying Hatalla Langit menjadi Mangku Amat Sangen dan Nyai Jaya Sangiangpada suatu ketika tat kala ia mengobati Raja Pampulau Hawun. Saat itulah Mangku Amat Sangen dan Nyai Jaya Sangiang mengalami perubahan wujud menjadi beberapa benda seperti misalnya Biji matanya menyatu pada buah pinang, daun telinganya menyatu pada daun sirih Jarenang dan otaknya menyatu menjadi kapur sirih, sehingga Gilingan Pinang dan Rukun Tarahan yang digunakan dalam pelaksanaan upacara-upacara Agama Hindu Kaharingan termasuk upacara Basarah, biasanya dibuat masing-masing tiga. Lima dan tujuh buah. Jika Gilingan Pinang dibuat tujuh buah maka Rukun Tarahan juga harus berjumlah tujuh pucuk dan seterusnya. Jumlah ini mencerminkan maksud dari upacara yang diinginkan dengan penggunaan Gilingan Pinang dan Rukun Tarahan inilah kita memohon persaksian dari Ranying Hatalla Langit, melalui leluhur atau Tingang Tatatu Manyamei Tunggal Garing Janjuhan Laut, Sahawung Tangkuranan Hariran Dan Kameluh Putak Bulau Janjulen Karangan Limut Batu Kamasan Tambun.

5. DUIT  SINGAH  HAMBARUAN
Duit Singah Hambaruan dalam bahasa Sangiang disebut Bulau Pungkal Raja, yaitu mata uang yang digunakan sebagai alat tukar yang sah, uang digunakan pada upacara hendaknya mata uang logam perak, akan tetapi lebih baik lagi kalau singah sangku itu memakai Emas dan yang dimaksudkan dengan duit singah sangku (bulau pungkal raja) yaitu uang atau logam yang akan memancarkan sinar terang secara rohaniah, sehingga persembahan dimaksud akan tampak jelas kehadapan Raying Hatalla Langit dan para leluhur, serta dengan uang tersebut pula berfungsu sebagai pelengkap atas kekurangan alat-alat upacara, seandainya secara dengan tidak sengaja ada yang tertinggal dalam persembahan suci.


6. BEHAS HAMBARUAN
Behas Hambaruan adalah beras yang dipilih dari beras biasa yang bersih bening dan tidak sedikitpun cacat dengan jumlah 7 (tujuh) biji beras dan beras yang sudah dipilih tersebut dibungkus memakai kain putih atau kain yang berwarna-warni selain warna hitam dan inilah yang disebut  Behas Hambaruan  dan ditempatkan didalam dan ditengah-tengah Sangku Tambak Raja berdampingan dengan Dandang Tingang dengan maksud bahwa Behas Hambaruan tersebut sebagai pelambang wujud Raja Uju Hakanduang, Kanaruhan Hanya Basakati yang merupakan kekuatan dan kekuasaan Ranying Hatalla Langit melalui perwujudan-Nya yang pada akhir upacara langsung diberi / diterima oleh peserta upacara.

7. UNDUS TANAK
Undus Tanak dalam bahasa Sangiang disebut  Minyak Bangkang Haselan Tingang, Uring Katilambung Nyahu  yaitu minyak kelapa yang terbaik atau disebut Undus Tanak dibuat dari buah kelapa biasa dan dalam agama Hindu Kaharingan memiliki mithologi tersendiri yang disebut bahwa buah kelapa adalah penjelmaan dan penyatuan dari kepala Mangku Amat Sangen dan Nyai Jaya Sangiang, maka oleh karena itu buah kelapa dalam bahasa Sangiang disebut : buah Katilambung Nyahu. Dengan demikian berarti Undus Tanak adalah suci sehingga dapat digunakan untuk sarana upacara keagamaan termasuk Basarah yang juga didasarkan pula pada hakekat minyak yang licin dan terasa hangat, sehingga dapat melepaskan dan memperbaiki sesuatu yang kusut dalam diri manusia dan kehangatan minyak itu dapat juga menghangati iman manusia terhadap Ranying Hatalla Langit serta segala sesuatu yang diolesi minyak akan terlihat bersih dan mengkilat seakan-akan bersinar, begitu pula harapan kita semoga Ranying Hatalla Langit memberikan sinar suci-Nya kepada kita.

8. TAMPUNG  TAWAR
Tampung Tawar yaitu terbuat dari daun kelapa muda yang dianyam sedemikian rupa yang digunakan untuk memercikan air suci (air yang disucikan) pada upacara Agama Hindu Kaharingan dan air yang disucikan itu sebagai symbol dari Nyalung Kaharingan (air suci kehidupan) yang pada akhir upacara Basarah (persembahyangan) bersamaan dengan pelaksanaan mambuwur behas hambaruan juga dipercikan kepada semua peserta upacara Basarah. Dengan pengertian bahwa selesai melaksanakan Basarah selayaknya menerima anugrah dari Ranying Hatalla Langit dan sebaliknya segala sesuatu yang sifatnya jahat, baik pikiran maupun perasaan dapat di netralisir oleh kesucian air suci kehidupan tersebut.

9.  PARAPEN GARU / MANYAN
Kata Parapen berarti per-apian yang berasal dari kata api, keberadaan api dalam upacara Agama Hindu Kaharingan dapat diwujudkan dalam bentuk lampu, api dalam bentuk bara-api yang ditaruh pada suatu tempat tertentu dan kegunaan Parapen pada upacara-upacara keagamaan adalah sebagai tempat membakar Garu / manyan yang merupakan sarana untuk mengiringi pengucapan mantra, misalnya pengucapan mantra menggaru Sangku Tambak Raja pada saat upacara Basarah. Asap Garu / manyan yang membumbung tinggi itu dapat menumbuhkan ketenangan pikiran dan perasaan sehingga dapat memudahkan bagi seseorang untuk memusatkan pikirannya menuju Ranying Hatalla Langit dengan demikian hendaknya bara-api pada Parapen jangan sampai padam selama persembahyangan (basarah) berlangsung.

10. BENANG  LAPIK  SANGKU
Benang berarti kain, lapik berarti alas, Sangku adalah Sangku. Benang Lapik Sangku adalah kain yang digunakan menjadi alas dimana Sangku Tambak Raja ditempatkan. Kain yang digunakan untuk alat Sangku, selain kain kuning atau putih, boleh pula kain yang berwarna-warni, selain warna hitam. Kain melambangkan keindahan yang didalam mithologi Hindu Kaharingan bukan saja keindahan alam semesta akan tetapi juga kaindahan dari kesucian dan kemahakuasaan Ranying Hatalla Langit itu sendiri dan oleh karena itu pada semua upacara keagamaan Hindu Kaharingan, kain harus selalu ada walaupun hanya sedikit.

11. TANTELUH  MANUK
Tanteluh Manuk dalam bahasa Sangiang disebut Tanteluh Manuk Darung Tingang yang digunakan pada upacara keagamaan Hindu Kaharingan dan caranya dipilih telor ayam kampong yang baik. Pada upacara Basarah telor diletakan berdampingan dengan Dandand Tingang yaitu di tengah-tengah Sangku Tambak Raja, setelah berakhir upacara Basarah telor tersebut diambil cairannya dan dioleskan pada kedua tulang selangka serta dioleskan pula pada dahi dan diterima oleh seluruh peserta upacara Basarah. Maksudnya dengan telor yang telah disucikan itu untuk mensucikan jasmani dan rohani serta menetralisir hal-hal yang tidak baik dari hati nurani dan pikiran manusia. Fungsi telor ayam ini sama dengan fungsi darah ayam pada saat upacara, dioleskan pada peserta upacara Basarah dan selain maksud sebagai mana tersebut diatas, telor ayam / darah ayam bertujuan untuk dapat memberikan sinar terang bagi mereka yang telah mendapatkan olesan terhadap sinar suci Ranying Hatalla Langit (Tuhan Yang Maha Esa).

12. KAMBANG
Dalam setiap persembahyangan (basarah) atau upacara ritual lainnya Kambang (bunga) juga selalu digunakan pada upacara Basarah, Kambang atau Bunga selalu ditempatkan diatas Sangku Tambak Raja, laksana bunga yan harum dan baik juga akan menerima anugrah yang baik dari Ranying Hatalla Langit dan pada akhir upacara Basarah, bunga tersebut dicampur kedalam air Tampung Tawar dan dipercikan keseluruh peserta upacara Basarah. Bunga yang digunakan untuk melaksanakan upacara Basarah hendaknya dipilih yang berwarna merah putuh dan kuning. Bunga warna merah melambangkan Raja Tunggal Sangomang yaitu manifestasi Ranying Hatalla Langit dalam penciptaan dan juga sekaligus lambing keberanian dalam membela kebenaran demi kedamaian hidup manusia, sedangkan bunga warna putih melambangkan ketulusan dan kesucian hati, kemudian bunga yang berwarna kuning melambangkan kekuasaan Ranying Hatalla Langit dalam memelihara ciptaannya yang selain itu pula bunga yang berwarna kuningjuga melambangkan keteguhan hati yang sungguh-sungguh dalam melaksanakan setiap pekerjaan yang baik dan tidak mengikat diri pada hasilnya.



















PENJELASAN  KANDAYU  BASARAH
Kandayu adalah nyanyian suci Umat Hindu Kaharingan yang di nyayikan secara bersama pada saat melakukan upacara persembahyangan / Basarah.

a.  KANDAYU  MANYARAH  SANGKU  TAMBAK  RAJA
Kandayu ini berisikan ungkapan tentang maksud dan tujuan upacara persembahyangan Basarah, dengan maksud menyerahkan persembahan suci Sangku Tambak Raja beserta segala isinya kepada Ranying Hatalla Langit melalui persembahyangan Basarah. Kemudian kita memohon kepada Ranying Hatalla Langit agar dapat memeberikan sinar suci kekuatan-Nya bagi kehidupan manusia agar dapat menjalani kehidupanini senantiasa mendapat bimbingan dalam berpikir yang baik, berkata yang benar serta berbuat yang baik pula.

b.  KANDAYU  MANTANG  KAYU ERANG
Kandayu Mantang Kayu Erang dinyayikan setelah pandehen, Pandehen yaiyu penyampaian penjelasan ayat-ayat suci Panaturan oleh Rohaniawan. Isi Kandayu Mantang Kayu Erang ini, menjeritakan tentang perjalanan Banama Tingang Mandulang Bulau Untung Aseng Panjang pada saat Balian Balaku Untung. Didalam melaksanakan upacara Balian Balaku Untung kita akan mendengarkan perjalanan Banama Tingang yang dibawa oleh Raja Telu Hakanduang yaitu Raja Tunggal Sangomang, Raja Mantir Mama Luhing Bungai dan Raja Linga Rawing Tempu Telun mendapatkan anugrah dan berkat dari Ranying Hatalla Langit beserta seluruh manifestasinya, agar manusia didalam kehidupannya selalu mendapat rejeki, umur panjang, sehat sejahtera dalam menjalani kehidupan didunia ini dan hakekat ini pula yang diambil dalam pelaksanaan Basarah bagi umat Hindu Kaharingan.

c.  KANDAYU  PARAWEI
Kandayu Parawei, dinyayikan sebelum doa penutup Basarah yang isinya adalah mengandung ungkapan rasa syukur dan terimakasih Umat Hindu Kaharingan atas penciptaan alam semesta ini dengan segala isinya. Kandayu ini bertujuan agar Umat Hindu Kaharingan selalu dapat memelihara keseimbangan kehidupandengan alam semesta dengan berbuat baik sehingga hakekat yang ingin dicapai, yaitu kedamaian yang abadi dapat terwujud dengan sempurna.

d.  KANDAYU  MEMBUWUR  BEHAS  HAMBARUAN
Kandayu membuwur behas hambaruan dinyayikan untuk mengiringi petugas untuk menempatkan Behas Hambaruan kepada semua peserta Basarah, mengoleskan telor ayam dan meneteskan undus serta memercikan Tampung Tawar. Bersamaan dengan itu pula peserta upacara Basarah menerima anugrah dari Ranying Hatalla Langit yang telah dimohon dalam pelaksanaan Basarah (persembahyangan). Kandayu ini terdiri dari tujuh bait yang disesuikan dengan jumlah Behas Hambaruan dalam satu bungkusan yaitu berjumlah tujuh biji. Dengan maksud sesui pula dengan manifestasi Ranying Hatalla Langit yang disebut Raja Uju Hakanduang, Kanaruhan Hanya Basakati untuk menyampaikan anugrah kepada seluruh peserta upacara Basarah. Kandayu ini dapat diulang-ulang sesui keperluan sampai selesai pelaksanaan Membuwur Behas Hambaruan. Lirtik Kandayu Membuwur Behas Hambaruan ini berisikan harapan doa yang telah di anugrahi oleh Ranying Hatalla Langit dapat menyatu dan berguna didalam kehidupan kita sehari-hari dan oleh sebab itu hendaknya di iku

Komentar

Postingan populer dari blog ini

Kelas X BAB V CATUR ASRAMA

Materi Agama Hindu Kelas XI

MATERI 1 PENDIDIKAN AGAMA HINDU DAN BUDHI PEKERTI KELAS XI